HTML

FEHÉRGYARMAT

Fehérgyarmat. Élhető és szerethető marad-e Szatmár és benne településünk? Rajtunk múlik.

Friss topikok

  • Ferenc Ifj Kocsis: Örülök, hogy találtam blogot Fehérgyarmattal kapcsolatban, van egy mellék szöveg, hogy Szatmár és ... (2019.01.18. 12:45) Udud István: Utcák, terek, intézmények névadói Fehérgyarmaton (Bárdos Lajos)
  • Ferenc Ifj Kocsis: Örülök, hogy találtam blogot Fehérgyarmattal kapcsolatban, van egy mellék szöveg, hogy Szatmár és ... (2019.01.18. 12:19) CSENGERÚJFALU:
  • gersgorin: Tündérem? :) Hát ez kedves :) Igen amúgy, Morvai ügye pont egyenlő súllyal kerül a mérlegbe, mint... (2010.04.17. 16:16) Olvasgatok
  • Artaban: @fórumoskomi: néha dolgoznom is kell, és kevés embernek engedem, hogy ide írjon. Így nem mindig a ... (2010.03.25. 14:50) "Valahol Európában! "- olvasói levél
  • Artaban: Tisztelt sanyi.45! Második hozzászólásodat a már leírt álláspontom miatt nem áll módomban beenged... (2010.02.23. 10:25) Minket is érint

2010.01.30. 14:42 Artaban

Kampány állami vagy önkormányzati tulajdonú épületekben

 

Több olvasó is megkérdőjelezte, hogy van- e értelme lebontani a választási eljárásról szóló törvényt, van- e bármilyen haszna a részletek magyarázatának, lefordításának? Tették ezt az ajánlószelvény és annak gyűjtésének szabályairól szóló bejegyzésem után.
 
Kételkedőknek elmesélem, hogy bizony nem csak értelme van, de mindenkinek kötelező lenne tájékoztatni a környezetét, ha ő bővebb ismeretekkel rendelkezik, mint azok, akik nem ezen tudásból élnek, nem a politika világában keresik kenyerüket. Az sem mellékes, hogy a választásban résztvevők sok aktivistát fognak foglalkoztatni. Nem mindegy, hogy ők értik-e az alapvető szabályokat, vagy sem. (ne feledjük, sok túlbuzgó segítő keserítette már meg szorgalmával a jelöltek életét, adott okot az ellenfeleknek jogorvoslat kérésére!)
Igen, sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a négy évente sorra kerülő parlamenti választások hogyan, milyen szabályok mentén zajlanak. Többen nem rendelkeznek tiszta elképzelésekkel arról sem, hogy mit jelent az egyéni jelölt és mit jelentenek a listás jelölt fogalmak?
 
Személyes tapasztalataim alapján szükségét érzem, hogy egy másik neuralgikus kérdésről szóljak.
Eldugott beregi kistelepülés polgármesteri hivatalába vetett a véletlen. A bejárat melletti kis asztalon nagy köteg szórólapot láttam, ami bizony egyik nagy pártunk kampányanyaga volt. Mivel nem kell mindig a szándékosságot feltételezni, ezért nem szóltam róla. Figyelembe véve azt a tényt, hogy a többi szórólap, reklám újság tetejére lökte rá ezeket valamely túlbuzgó kampányaktivista.
 
Tehát a mai penzum: milyen előírásokat kell betartani az állami vagy önkormányzati tulajdonú épületekben folytatott kampánytevékenység során?
 
Az állami vagy önkormányzati tulajdonú épületekben folyó kampány szabályait a választási eljárásról szóló 1997. évi C törvény, a 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról, a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény vonatkozó rendelkezései és a helyi önkormányzati rendeletek szabályozzák.
 
Az 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról 39 §.- a szerint (4) „a nevelési-oktatási intézmény helyiségeiben, területén párt, politikai célú mozgalom vagy párthoz kötődő szervezet nem működhet, továbbá az alatt az idő alatt, amíg az óvoda, iskola, kollégium ellátja a gyermekek, tanulók felügyeletét, párt vagy párthoz kötődő szervezettel kapcsolatba hozható politikai célú tevékenység nem folytatható”.
 
Kiemelem, amit előzőleg leírtam: köz/oktatási/ intézményben még az elvtársaink között sem fejezhetjük ki reményünket, hogy az ajánlószelvényedet várom….! Ha tévedek javítsatok ki!
 
E bekezdés alapján kampánytevékenység csak abban az esetben folytatható közoktatási intézmény területén, amikor az intézmény nem látja el a gyermekek felügyeletét. A jelölő szervezetek és jelöltek között megkülönböztetést tenni tilos! Tehát tilos az a magatartás, amikor megszabjuk, hogy csak az egyik, vagy a másik párt jelöltjeit engedem be!
 
A választási eljárásról szóló törvény 43 §. (2) bekezdése szerint: állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületben választási kampányt folytatni, választási gyűlést tartani tilos, kivéve az ötszáznál kevesebb lakosú településen, feltéve, hogy más közösségi célú épület nem áll rendelkezésre.
 
A választási kampány céljára helyiséget és egyéb szükséges berendezést, az állami és önkormányzati költségvetési szervek a jelöltek, jelölő szervezetek számára azonos feltételekkel bocsáthatnak rendelkezésre.
 
E tekintetben tehát nem tehető különbség a jelöltek, jelölő szervezetek között. A rendelkezés megsértése esetén kifogás benyújtásának van helye a választási eljárási alapelvek megsértése miatt. Ezt az alapelvet minden esetben alkalmazni kell.
 
Állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő ingatlan esetén az épület falára, kerítésére
plakátot elhelyezni kizárólag a vagyonkezelői jog gyakorlójának hozzájárulásával lehet. A korlátozásokat a helyi önkormányzat rendeleteiből lehet megismerni.
„Plakát
42. § (1) A választási kampány végéig a jelölő szervezetek és a jelöltek engedély nélkül készíthetnek plakátot. A plakát olyan sajtóterméknek minősül, amely engedély és bejelentés nélkül előállítható. Egyebekben a plakátra a sajtóról szóló jogszabályokat kell alkalmazni.
(2) Plakát - a (3)-(6) bekezdésben meghatározott kivételekkel - korlátozás nélkül elhelyezhető.
(3) Épület falára, kerítésre plakátot elhelyezni kizárólag a tulajdonos, a bérlő, illetőleg - állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő ingatlan esetén - a vagyonkezelői jog gyakorlójának hozzájárulásával lehet.
(4) Egyes középületeken vagy a közterület meghatározott részén plakát elhelyezését a helyi önkormányzat, a fővárosban a fővárosi önkormányzat műemlékvédelmi, környezetvédelmi okból rendeletben megtilthatja. Állami vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületen vagy azon belül plakátot elhelyezni tilos.
(5) A választási kampányt szolgáló önálló hirdetőberendezés elhelyezésére a közterület-használatról szóló jogszabályokat kell alkalmazni.
(6) A plakátot úgy kell elhelyezni, hogy az ne fedje más jelölt vagy jelölő szervezet plakátját, és károkozás nélkül eltávolítható legyen. A plakátot az, aki elhelyezte, vagy akinek érdekében elhelyezték, a szavazást követő 30 napon belül köteles eltávolítani.
 
43. § (1) A választási gyűlések nyilvánosak. A rend fenntartásáról a gyűlés szervezője gondoskodik.
 
A rádió- és televízió közvetítésről, valamint a médiakampánnyal kapcsolatos jogorvoslati lehetőségről az adatszolgáltatásokról a 44.- 44/A- és a 45. §-ok rendelkeznek.
 
Az 1997. évi CXL. törvény a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről 3. §- a szerint: Az állami és a helyi önkormányzati fenntartású muzeális intézmény, könyvtár és közművelődési intézmény nem lehet elkötelezett egyetlen vallás, világnézet vagy politikai irányzat mellett sem.
 
Röviden ennyit mára. Talán még egy rövid gondolat. Az én véleményem  csak vélemény a fentebb leírtakkal kapcsolatban. Ne befolyásoljon senkit, mert az Alkotmánybíróság vonatkozó határozata alapján a jogalkalmazónak kell a jogszabályokat értelmeznie.
 
 

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://fehergyarmat.blog.hu/api/trackback/id/tr231714793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása